خلاصه:
چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق همبستگی خانواده
توضیحات:
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات22
حجم فایل68 کیلو بایت
مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پژوهش، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 22صفحه
نوع فایل:word

توضیحات از متن فایل

   در چند دهه اخیر با تحولات بسیاری در فرهنگ جهانی در غرب، تصویر خانواده دستخوش تغییراتی شده است. به عبارتی، به شدت در حال كوچك شدن و از بین رفتن است. ویژگی زندگی خانوادگی در این قرن، الگوی بسیار متنوع و جدید آن است؛ برای مثال، اگر قبلاً خانواده های سه نسلی و هسته ای داشتیم، در حال حاضر در فرهنگ غرب خصوصاً با خانواده های هسته ای كوچك شده، تك والدی، خانواده بدون فرزند، زندگی مجردی، ازدواج های مجدد و پدر خواندگی و مادر بزرگی، خانواده های چند نسلی، ازدواج های قراردادی، غیر سنتی و هم زیستی هم جنس گرایان و ... مواجه هستیم كه بر اساس خلأها و نیازهای افراد و شرایط فرهنگی و اجتماعی آن ها در حال شكل گرفتن اند (نفر، 1391).

   در ایران نیز با توجه به شرایط جدید، خانواده تغییرات زیادی داشته اما هنوز آن تنوع و تعددی را كه در خانواده غرب پیدا كرده است، ندارد. در ایران، خانواده هنوز چارچوب قانونی، شرعی، عرفی و فرهنگی خودش را حفظ كرده است؛ یعنی، هنوز ما خانواده را از جنبه های مختلف قانونی، عرفی و شرعی می بینیم. در عین حال ظهور خانواده هایی با روابط جدید مشاهده می شود، روابطی كه ناشی از طلاق است. به عنوان مثال گونه هایی از خانواده به قرار زیر هستند: خانواده تك والدینی، خانواده تك نوازان كه در این      خانواده ها، افراد تنها زندگی می كنند؛ خانواده های هم افزود. این خانواده ها كه اعضای آن ها بسیار و اغلب نامتجانس اند، تشكیل شده اند از زن و مردی كه قبلاً ازدواج كرده و طلاق گرفته اند و فرزند یا فرزندانی از ازدواج قبلی با خود دارند و سپس فرزند یا فرزندانی از خانواده جدید به آن ها اضافه می شود. (در این خانواده ها سه دسته فرزند زندگی می كنند: فرزندانی كه زن خانه جدید می آورد، فرزندانی كه مرد می آورد و فرزندان مشترك زن و مرد كه در این خانواده به وجود می آیند).

   در عین حال در ایران نیز در برخی مناطق، خانواده به فامیل و خویشاوندان درجه یك، پدر و مادر و فرزندان پدر بزرگ و مادر بزرگ و عمه و عمو، خاله و دایی اطلاق می شود. در برخی دیگر از مناطق، به خصوص مناطق شهری، خانواده شامل اعضای اصلی یعنی والدین و فرزندان می شود؛ یعنی خانواده     هسته ای (نفر، 1391).

 

 

 

 

 

   2-10- هدف از تشكیل خانواده

   از نگاه كسانى كه براى خانواده قداست قائل نیستند، هدف اصلى از تشكیل خانواده، بهره گیرى از تمتّعات جنسى است؛ بلكه در بسیارى از موارد، هدفى جز این وجود ندارد؛ اما از نگاه قرآن و احادیث اسلامى، تشكیل خانواده، داراى حكمت ها و دلایل متنوّع روانى، اخلاقى، اجتماعى و دینى است و این حكمت ها (كه در زیر به آنها اشاره می شود) در واقع، اصول و پایه هاى تأكید اسلام بر تشكیل خانواده و ضرورت تقویت و تحكیم این نهاد، شمرده مى شوند (ری شهری، 1387).

   2-10-1- آرامش روانى: نخستین حكمت تشكیل خانواده كه قرآن كریم، آن را با صراحت بیان كرده است، رسیدن به آرامش روانى است.

   2-10-2- سازندگى اخلاقى: از نگاه قرآن كریم، تشكیل خانواده به وسیله پسر و دختر جوان، در واقع، به معناى تهیه كردن لباس تقواست؛ زیرا این كتاب آسمانى، از یك سو در كنار لباس و زیورهاى تن، تقوا را به عنوان لباس و زیور جان و ارزش مندترین پوشش، مطرح مى كند.

   2-10-3- سازندگى اجتماعى: تشكیل خانواده، نه تنها در تأمین آرامش روانى و سازندگى اخلاقى نسل جوان، فوق العاده مهم و مؤثّر است، بلكه در سازندگى جامعه انسانى نیز نقش اساسى دارد.

   گسترش آرمان توحید: حكمتِ غایى تشكیل خانواده و هدف نهایى اسلام از این همه تأكید بر تشكیل و تحكیم و تداوم آن، گسترش ارزش هاى انسانى، انتشار آرمان هاى توحیدى و سرانجام، جهانى شدن اسلام است، و بقاى نسل انسان، در واقع، مقدمه ای براى رسیدن به این هدف بزرگ است (ری شهری، 1387).

 

   2-11- اساسى ترین هدف در تشكیل خانواده

   مهم ترین نكته قرآنى در تبیین حكمت ازدواج در قرآن، این است كه خداوند، وقتى مى خواهد حكمت ازدواج و تشكیل خانواده را بیان كند، نمى گوید: حكمت خلقت همسر و تشكیل خانواده، بقاى نسل یا فرزند صالح یا پیشگیرى از فساد یا سازندگى اخلاقى و اجتماعى و یا توسعه ارزش هاى اسلامى است؛ بلكه به حكمتى اشاره مى فرماید كه بدون آن، هیچ یك از اهداف خلقت انسان، قابل تحقّق نیست و آن، عبارت است از آرامش روانى. بدون آرامش روانى، نمى توان از جوان، انتظار تقوا داشت. بدون آرامش روانى، نه نسل سالم و صالح پدید مى آید، و نه سازندگىِ اخلاقى و اجتماعى اتّفاق مى افتد و نه ارزشهاى دینى و آرمان توحید، گسترش مى یابد. كاوش هاى میدانى نشان مى دهند كه اضطراب روانى و عدم تعادل روحى، نقش عمده اى در فسادهاى اخلاقى و اجتماعى دارد و بیشتر جنایات هولناك و خودكشى ها در میان مجرّدها و به دست آنها صورت مى گیرد. از این رو، تشكیل خانواده مى تواند سهمى اساسى در آرامش روانى و سازندگى هاى اخلاقى و اجتماعى ایفا نماید و این، رمز تأكید قرآن و احادیث اسلامى بر تشكیل خانواده و تحكیم آن و پیشگیرى از فروپاشى این كانون مقدّس است (ری شهری، 1387).

 

 

کلمات کلیدی:
پرسشنامه عوامل مؤثر در گرایش به اعتیاد
مبانی نظری و پیشینه تحقیق انعطاف پذیری استراتژیک
مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع سطوح انگیزه یادگیری بالینی