خلاصه:
"مسئله افت تحصیلی در نظام آموزش و پرورش در بسیاری از كشورهای جهان سوم به صورت حاد مطرح است همانطور كه می دانیم منابع و امكانات اغلب كشورهای جهان سوم محدود است و این امر، صرفه جویی، دقت در مصرف، تخصیص این منابع به بخش های مختلف اقتصادی – اجتماعی را الزامی سازد"
توضیحات:
دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات44
حجم فایل61 کیلو بایت

فهرست مطالب

پیشگفتار 

فصل اول طرح تحقیق

بیان موضوع تحقیق

پیشینه تحقیق

بیان مسئله یا مشكل احساس شده

بیان هدف های كلی

بیان هدف های جزئی

فرضیه های تحقیق

بیان روش تحقیق

بیان اهمیت موضوع

بیان محدودیت های تحقیق

تعریف مفاهیم و واژه های موضوع تحقیق

فصل دوم

پیشینه تحقیق

فصل سوم

روش تحقیق یا متدلوژی

فصل چهارم

یافته های تحقیق

فصل پنجم

تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

فصل ششم

بیان نتایج یا پیشنهادات تحقیق

منابع و مآخذ

 

پیش گفتار

مسئله افت تحصیلی در نظام آموزش و پرورش در بسیاری از كشورهای جهان سوم به صورت حاد مطرح است. همانطور كه می دانیم منابع و امكانات اغلب كشورهای جهان سوم محدود است و این امر، صرفه جویی، دقت در مصرف، تخصیص این منابع به بخش های مختلف اقتصادی – اجتماعی را الزامی سازد. علاوه بر آن به علت افزایش جمعیت این كشورها، بخش عمده ای از درآمدهای ملی شان به گسترش آموزش و پرورش اختصاص می یابد، در حالی كه در غالب كشورها هنوز همه كودكان لازم التعلیم به مدارس راه نیافته اند. هنوز تعدادی از بزرگسالان و جمعیت فعال آنها بی سواد مانده اند. مشكل افت تحصیلی در مدارس نیز به این مشكلات افزوده شده است. بنابر آمار یونسكو در سالهای 1980 كه ناظر به 121 كشور است نرخ رد شدن شاگردان یا تكرار پایه تحصیلی به ترتیب زیر بوده است:

برای 42 كشور آفریقایی 17% برای كشورهای آمریكایی لاتین و حوزه كارائیب 13% و برای 32 كشور آسیایی و اقیانوسه 6% برای كشورهای اروپایی و اتحاد شوروی 2% در كشورهای آفریقایی نرخ رد شدن شاگردان از صفر درصد تا 47% در كشورهای آمریكایی لاتین از 4 تا 26% و در كشورهای آسیا و اقیانوسه از صفر تا 18% در نوسان بوده است.

در كشور ما هم افت تحصیلی یكی از مهم ترین مسائل و مشكلات كنونی نظام آموزش و پرورش است كه هر سال دهها میلیارد ریال بودجه كشور را به هدر می دهد و نیروهای بالقوه انسانی جامعه را از آموزش و پرورش خارج می كند و به این ترتیب عظیم ترین سرمایه های جامعه كه همان نیروی انسان است. بی ثمر می ماند. آمارهای بدست آمده از تحقیقات در مدارس كشور نشان دهنده آنست كه افت تحصیلی به صورت مردودی، ترك تحصیل زودرس و یا صورتگر،‌ مقدار زیادی از منابع مالی و استعدادهای انسانی جامعه ما را تلف كرده و آثار شومی در بر جای می گذارد.

 

 

پیشینه تحقیق

در خصوص سوابق این تحقیق با مراجعه به سازمان پژوهش و تحقیقات اداره كل آموزش و پرورش تهران و كتابخانه دانشگاه تربیت معلم و مركز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان به موضوعات كاملاً مشابه برخورد نكردم. البته عدم دسترسی به تحقیق مشابه نشانگر عدم وجود پیشینه نیست، ناگزیر موضوعاتی كه به نوعی با موضوع اصلی این پژوهش ارتباط داشته اند مورد مطالعه قرار گرفت كه ذیلاً به خلاصه اهم مطالب آن اشاره می نمایم:

1- تحقیق آقای محمد خیر با موضوع رابطه شكست تحصیلی با شرایط خانوادگی، این تحقیق كه بر روی 439 نفر از 22 مدرسه شهرستان شیراز دوره ابتدایی در دو گروه موفق  و ناموفق با استفاده از پرسشنامه و به شیوه آمار توصیفی انجام گرفته نشان می دهد كه عواملی چون: «درآمد پائین – كیفیت نامطلوب مسكن – عدم حضور پدر در خانواده – زیاد بودن تعداد افراد خانواده – مهاجرت از روستا به شهر – كمبود رفاه اجتماعی و پایگاه اجتماعی خانواده در شكست تحصیلی تأثیر مستقیم دارند.[1]

1- تحقیق آقای ابوالفضل فریدی درباره مشكلات اجتماعی و اقتصادی دانش آموزان سوم راهنمایی ناحیه یك شهر ری، كه به شیوه میدانی و با هدف میزان تأثیر وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده های دانش آموزان در شكست تحصیلی آغاز و پس از جمع آوری اطلاعات و طرح آنها در جداول دوبعدی و مقایسه دو گروه دانش آموزان موفق و ناموفق با استفاده از روشهای آماری به نتایج زیر رسیده بود:

الف) دانش آموزان مردود از مشكلات خانوادگی بیشتری نسبت به دانش آموزان ممتاز، برخوردارند.

ب) پدران دانش آموزان مردود دارای مشاغل متوسط و پایین بودند.

ج) تراكم جمعیت به خصوص زمانی كه همراه مشكلات اقتصادی و اجتماعی باشد مشكل آفرین خواهد بود.[2]

3- تحقیق آقای احمد شهسواری درباره علل ترك تحصیل فارغ التحصیلان كلاس پنجم ابتدایی هدف این تحقیق به دست آوردن اطلاعات در رابطه با ترك تحصیل دانش آموزان است. این تحقیق كه با استفاده از روش توصیفی بصورت نمونه گیری خوشه ای در سطح استان یزد بر روی 500 نفر جامعه آماری صورت گرفته نشان می دهد كه:

الف) میزان بی سوادی در بین والدین گروه پژوهشی حدود 5/47 درصد پدران و 5/63 درصد مادران بی سوادند كه خود عامل مهمی در ترك تحصیل فرزندان می باشد، ذكر شده است.

ب) عامل دیگر در ترك تحصیل فرزندان را تعداد افراد خانواده می داند كه در گروه پژوهشی 96 درصد افراد متعلق به خانواده هایی بودند كه بالاتر از 6 نفر جمعیت داشتند.[3]

 


[1] - مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز – دوره اول – شماره دوم

[2] - كتابخانه مركز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان تهران

[3] - شورای تحقیقات آموزشی اداره كل آموزش و پرورش استان یزد

 

کلمات کلیدی:
پکیج آموزش مهارت خودآگاهی و حل مساله
پروتکل آموزش فرزند پروری مثبت به والدین
"كلمه استرس از زبان انگلیسی گرفته شده است و معادل دقیقی غیر از كلمه فشاردر فارسی نداردو آن هم معنای وسیع و طیف گسترده آن را نمی رساند ،‌لذا از همان لغت استرس كه استفاده جهانی پیدا كرده است استفاده می كنیم بنا بر گفته تعدادی از دانشمندان، تمام بیماریهای موجود در انسان ازجهاتی با استرس ارتباط دارند این بیماریها تنها شامل امراض روانی یا بیماریهای روان"


آموزش انگلیسی در اینستاگرام آموزش انگلیسی در تلگرام


آموزش انگلیسی در اینستاگرام آموزش انگلیسی در تلگرام