دانلود نظری به اقتصاد اسلامی 16 ص
گروه فایل کاربردی
توضیحات :
فرمت فایل : ورد
قسمتی از محتوی فایل
تعداد صفحات : 16 صفحه
نظری به اقتصاد اسلامی: كسانی كه فكر میكنند مسائل زندگی از یكدیگر جداست و هر چیزی یك مرز و قلمروی خاصی دارد و هر گوشهای و قسمتی از زندگی بشر به یك شی ءِ بخصوص تعلق دارد تعجب و یا احیاناً انكار میكنند كه كسی مألهای به نام مسائل اقتصادی در قرآن طرح كند زیرا به عقیده اینها هر یك از اسلام و اقتصاد یك مسأله جداگانه است، اسلام به عنوان یك دین برای خودش و اقتصاد به عنوان یك علم برای خودش اسلام قلمرویی دارد و اقتصاد قلمروی دیگر .
اما نكته این است كه مسائل زندگی را نباید مجرد فرض كرد.
صلاح و فساد در هر یك از شؤن زندگی در سایر شئون مؤثر است .
نظام ارزشی اسلام، خوشبختی دنیا وآخرت انسان را به طور همزمان مورد توجه قرار داده و دنیا را مزرعه آخرت معرفی نموده است .
بر این مبنا به هر رفتار اقتصادی مفید كه در حوزة ارزشهای اسلامی مجاز باشد، انجام آن مطلوب و شایسته است .
مدلها و الگوهای اقتصادی از آن جا كه به شدت تابع شرایط زمانی و مكانی می باشد، قابل تجویز و ارائه به طور كلی از سوی مكتب اسلام نبوده است .
اما قوانین ثابت و همیشگی حاكم بر آنها ، در منابع اسلامی بیان شدهاند .
این مقاله تحقیقی در جهت شناخت آموزههای اقتصادی قرآن میباشد.
نظر قرآن راجع به ثروت : ما آنگاه كه میخواهیم نظری به ایدههای اقتصادی قرآن بیفكنیم اول باید ببینیم نظر قرآن دربارة ثروت و مال چیست؟
ممكن است كسی بپندارد كه قرآن اساساً ثروت را مطرود و به عنوان یك امر پلید و دورانداختنی میشناسد اما چیزی كه پلید و مطرود باشد دیگر مقررتی نمیتواند داشته باشد.
كه آن چیز را بدست نیاورید، دست به آن نزنید، استفاده نكنید.
همچنانكه دربارةمشروب چنین مقرراتی آمده است : لَعَنَ الله بایغها و مًشْتَریها و آكِلَ ثَمَنها و ساقیها و شاربها .
جواب این است كه قرآن مال و ثروت را تحقیر نكرده، قرآن با هدف قرار دادن ثروت، با این كه انسان فدای ثروت شود محال است به عبارت دیگر اینكه انسان پول را به خاطر خود پول و برای ذخیره كردن بخواهد مخالف است: « الَّذینَ یَكنزْونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّه وَ كایُنفْقِوُنَها فی سَبیل ا… فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابِ الیم … توبه /34» آیاتی وجود دارند كه نقش پول را در فاسد كردن شخصیت انسانی بیان میكنند و به همین دلیل نیز ثروت پرستی مطرود كرده است.
ـ « اِنَّ الاِنسانَ لَیَطَغْی، اَنْ را'ه اسْتَغْنی » علق 6 ـ « وَ لاتُطِعْ كُلَّ حَلاّفِ مَهین، مَمَّازِ مَنشّاءِ بَنَمیمْ …… اَنْ كان ذامالٍ و بَنینْ …… قلم/15ـ10 ـ زُیِّنَ لِلإِنْسانِ حُبَّ الشَّهواتِ مِن النِّساءِ و اَلبْنَینْ و التَضاطیرَ المُقَنْطَره مِنَ الذَّهَبِ و الَفْضَّه وَالْخیَلْ المسُومَّه » ال عمران/14 .
اما قرآن خود ثروت را در كمال صراحت به عنوان « خیر » نامیده است.
كُنتَ عَلَیكُمْ اذِا حَضَرَ اَحَدَكُمُ الْمَوْتُ اِنْ تَرَكَ خَیْراً الوَصَّهُ لِلْوالدینِ و الاَقْربَین » بقره 180 و دفاع از مال را در حكم جهاد و كشته شدن در این راه و شهید تلقی كرده است الَمْقَتُولْ دُونَ اَهْلِهِ وَ مالِهِ …… و برای مال بر انسان حقوقی تأمل شده است.
ـ آشنا شدن با فهم كلام الهی از اهمیت والایی برخوردار است و این امر، جز با درك درست كیفیت مطلوب زندگ
کلمات کلیدی : دانلود نظری به اقتصاد اسلامی 16 ص;تحقیق نظری به اقتصاد اسلامی 16 ص;مقاله نظری به اقتصاد اسلامی 16 ص;نظری به اقتصاد اسلامی 16 ص
بازدید : 98 نفر
فرمت : zip
سایز : 12 کیلو بایت
صفحات : 16