گزارش کارآموزی کامپیوتر -شركت توزیع نیروی برق استان گلستان
گروه فایل کاربردی
توضیحات : فصل اولآشنایی كلی با مكان كارآموزی
تاریخچه صنعت برق در استان گلستان
تا قبل از سال 1307 از نیروی برق در سطح استان خبری نبود و تامین روشنایی از طریق سنتی و با استفاده از نفت و روغن صورت میگرفت. در آن سال توسط مرحوم فلسفی و شرکاء نخستین مولد دیزلی برق با قدرت 150 کیلو وات در شهر گرگان نصب و راه اندازی شد. سپس در سایر شهرها با بهرهبرداری از واحدهای مشابه تامین برق انجام میشد که تکافوی نیاز مشترکین را در همه ساعات شبانه روز نمینمود و بعضاً در پارهای از ساعات به تامین برق میپرداخت. در سالهای دهه 20 حضور بخش خصوصی در صنعت برق استان کم رنگ شد و رفته رفته شهرداریها عهدهدار تولید و توزیع برق در نقاط زیر پوشش خود شدند. در سالهای دهه 30 کار نوسازی شبکههای برق با نصب مولدهای پرقدرتتر صورت پذیرفت. این وضع تا تشکیل وزارت آب و برق ادامه داشت و درسال 1343 دراجرای بند (ه) و (و) ماده 1 و 3 قانون تاسیس وزارت آب و برق که بعداً به وزارت نیرو تغییر نام داد، اساسنامه شرکتهای برق منطقهای به تصویب مجلس رسیده و جهت ارائه به هیات دولت ابلاغ که شرکت برق منطقهای مازندران و (گلستان) از سال 1345 آغاز به کار نمود. با شکلگیری این شرکت، تحویلگیری تدریجی برق شهرها از شهرداریها و بخش خصوصی آغاز و تحولات چشمگیری در صنعت برق منطقه بوجود آمد. در سال 1346خط فشار قوی 230 کیلوولتی تهران – گرگان احداث و در سال 1347 پست 63/230 کیلوولت گرگان نصب گردید. در همین سال یک خط 63 کیلو ولت از شهر گنبد در استان گلستان تا نوشهر در غرب مازندران به طول 370 کیلومتر و در مسیرهای شهرهای بین راه ایجاد و در همه این شهرها پست های ترانسفورماتور 20/63 کیلوولتی احداث شد و برق همه آنها تامین گردید.
از سال 1346 برق مازندران و گلستان به شبکه سراسری پیوست. از آنجا که شرایط اقلیمی ایجاب مینمود برقرسانی به روستاهای محدوده استان گلستان آسانتر و زودتر از سایر نقاط کشور انجام گرفت و این به خاطر نزدیکی و پیوستگی مناطق به یکدیگر بود. در سال 1349 با احداث 3000 متر شبکه توزیع و نصب یک دستگاه ترانسفورماتور به قدرت 50 کیلو ولت آمپر روستای اوزینه در شهرستان گرگان و در سال بعد با احداث 6350 متر شبکه توزیع نیرو و نصب یک دستگاه ترانسفورماتور به قدرت 160 کیلو ولت آمپر روستای ولاغوز واقع در شهرستان کردکوی برقدار گردیدند. تعداد آبادیهای برقدار استان در سال 57 به 316 و در سال تاسیس شرکت (1376) به 896 روستا رسید. از سال 1371 در راستای سیاستگذاریهای جدید دولت مبنی بر کوچک کردن حجم دولت و برونسپاری و خصوصیسازی قسمتی از فعالیتهای دولتی،شرکتهای توزیع نیرو به وجود آمدند. شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان در راستای اهداف وزارت نیرو و پس از تاسیس این استان در تاریخ 26/9/76 از شرکت توزیع برق مازندران منفک گردیده و از 1/1/77 به صورت رسمی آغاز به کار نموده و تاکنون مسولیت سرویسدهی و خدماتسانی به متقاضیان و مشترکین برق استان و بهرهرداری از تاسیسات و شبکهای توزیع موجود و توسعه و بهینهسازی آنها را به عهده دارد.
وظایف شركت توزیع نیروی برق استان گلستان
این شركت برای انجام ماموریت و رسالت محوله در حوزه فعالیت خود، وظایف و مسوولیتهای زیر را برعهده دارد:
1. برقراری انشعاب برق از طریق شبكه موجود و یا توسعه و ایجاد شبكههای جدید؛
- بهرهبرداری و نگهداری از شبكههای توزیع موجود؛
3. تحویل انرژی برق در محل پستهای 20/63 كیلو ولت از طریق برق منطقهای و تغذیه آن به خطوط 20 كیلو ولت پستهای توزیع و شبكه فشار ضعیف؛
4. توزیع مداوم انرژی برق در شبكه و حفظ كیفیت آن و تحویل به مشتركان در نقاط مصرف؛
5. برنامهریزی و تلاش مستمر برای بالا بردن پایداری شبكه، افزایش قابلیت اطمینان و كنترل شبكه در جهت كاهش انرژی توزیع نشده و كاهش زمان خاموشی؛
6. فروش انرژی برق به مشتركان از طریق نصب كنتورهای معمولی و یا چند تعرفه و وصول بهاء آن در دورههای زمانی مشخص؛
7. ایجاد شبكه و سیستم روشنایی معابر عمومی جدید در نقاط مختلف مورد نیاز و همچنین تعویض چراغها، طراحی و تعمیر و نگهداری از شبكه روشنایی موجود؛
8. انجام خدمات مشاورهای، طراحی و نیرورسانی بر اساس درخواست متقاضیان؛
9. پاسخگویی به كلیه مطالبات مردم و ارباب رجوع مرتبط با خدمات توزیع برق و فراهم نمودن زمینههای لازم برای تحقق طرح تكریم؛
- انجام فعالیتهای اقتصادی، تولید و معادلات بازرگانی برای تهیه كالا و تجهیزات مورد نیاز شبكههای توزیع نیروی برق استان؛
- تلاش و بكارگیری فنون تكنولوژیهای نو برای بهبود مستمر فعالیتها، توسعه و ارتقاء منابع انسانی، به ویژه مدیران؛
- ایجاد ارتباط و همكاری متقابل با سایر موسسات و ادارات در حیطه وظایف شركت؛
- ایجاد ارتباط و همكاری دوسویه با برق منطقهای در راستای انجام قرارداده و تحویل صورت وضعیتها و مبادلات پولی مربوطه؛
- مسولیت پاسخگویی به مقامات و مسولین مجلس؛
- مدیریت و كنترل شبكههای برق در شرایط بحران نظیر سیل، طوفان، زلزله و ... .
- گسترش فرهنگ مصرف بهینه برق و اعمال مدیریت مصرف، بازرسی و كنترل لوازم اندازهگیری؛
- برنامهریزی، طراحی، اجرا و نظارت پروژههای خاص؛
- مكانیزاسیون شبكههای توزیع و اتوماسیون اداری؛
- فراهم نمودن امكانات رفاهی و انگیزش در حد وسع شركت برای كلیه همكاران؛
- اخذ تسهیلات بانكی به منظور افزایش سرمایهگذاری و ارتقاء سیستم.
1. مشاركت در انتخاب و همكاری در استقرار نرمافزارهای عمومی و فنی مورد نیاز شامل:
- ارتقاء برنامههای پرسنلی و احكام، مالی، انبار، اموال و حقوق و دستمزد از محیط DOS به WINXP؛
- استقرار نرمافزار جدید پذیرش با هدف بهبود و مكانیزه نمودن كامل فرآیندها و روشهای برقراری انشعاب تا مرحله ایجاد سابقه و صدور صورت حساب؛
- استقرار اتوماسیون اداری در امورهای توزیع نیرو؛
3. برگزاری جلسات آموزشی شبكه و اتوماسیون اداری جهت كاركنان امورها در سطوح مختلف؛
4. توسعه و ارتقاء پایگاه اطلاعرسانی جهت اطلاعرسانی مطلوب به مخاطبان خارج از سازمان؛
5. اجرای دو برنامه بازدید و تعمیرات دورهای رایانهها و تجهیزات جانبی آنها با ارائه زمانبندی مربوطه؛
6. هماهنگی با شورای راهبری ICT شركت جهت سیاستگذاریهای فعالیتهای مربوط به فنآوری اطلاعات و ارتباطات و اجرای كلیه فعالیتهای مربوط به این حوزه در چارچوب فرآیندهای مصوب؛
7. تواناسازی و افزایش دانش و مهارت رابطین خدمات رایانه در امورها با برگزاری كلاسهای آموزشی ویژه؛
8. تعیین شرح وظایف، آموزش و اختیارات جدید برای مسولین ارائه دهنده آمار و گزارشات امورها؛
9. نصب antivirus متمركز و چند لایه در شبكه و آموزش كاربران در این مورد و تدوین برنامههای لازم برای مقابله با حوادث، اتفاقات و توقف فعالیتها و اعمال كنترلهای مناسب برای محافظت بیشتر اطلاعات از دسترسی غیرمجاز؛
- نگهداری و پشتیبانی نرمافزارهای موجود و بازدیدهای به موقع به منظور پشتیبانی اطلاعات و كنترل صحت عملكرد آنها؛
- تكمیل شناسنامه و بانك اطلاعاتی سختافزارهای شركت؛
- پوشش موثر و مناسب شبكه جهانی اینترنت در ادارات و امورها؛
- تهیه و تنظیم گزارشهای ماهانه، دورهای و سالانه از عملكرد و فعالیتهای شركت؛
- تدوین كارنامه عملیاتی سال 85 شركت.
- ارتقاء دانش شغلی كاركنان در بهبود فعالیتهای شركت؛
- تعیین شناسنامه آموزشی برای كلیه كاركنان؛
- برنامهریزی آموزش؛
- ارزیابی آموزشی؛
- بازنگری فرم شناسنامه به آموزش كاركنان؛
- تعیین و تكمیل و به روز رسانی شناسنامه آموزشی كاركنان؛
- نیازسنجی (تعیین نیاز آموزش كاركنان)؛
- نیازسنجی بوسیله شناسنامه شغلی كاركنان؛
- نیازسنجی از سوی اعلام مدیران امورها و دفاتر؛
- تطبیق دورههای كاركنان با شناسنامه شغلی و نمرات ارزیابی و امتیازات آموزشی؛
- بازنگری نیازسنجی سالانه و گزارش وضعیت به مدیریت جهت تصمیمگیری؛
- تهیه برنامه آموزشی طرح رشد و ارتقاء كاركنان و تصویب در كمیته نیروی انسانی؛
کلمات کلیدی : کارآموزی کامپیوتر شركت توزیع نیروی برق استان گلستان ;تاریخچه صنعت برق در استان گلستان

بازدید : 72 نفر
فرمت : doc
سایز : 255 کیلو بایت
صفحات : 89