بررسی سیستم های ترمز معمول در راه آهن
گروه فایل کاربردی
توضیحات :
ترمز
كمپرسور:
یكی از سیستم های ترمز معمول در راه آهن ترمز هوایی است كه از انرژی هوای فشرده جهت تأمین نیروی ترمز استفاده میشود تلمبه ای كه هوای فشرده جهت ترمز قطارها تهیه مینماید كمپرسور نام دارد و برای تهیه هوای فشرده مورد نیاز جهت ترمز و دستگاههایی از قبیل : شن پاش، كلیدهای هوایی مغناطیسی ، برف پاك كن ها و دریچه ها از یكدستگاه كمپرسور سه سیلندر استفاده شده كه توسط كوپل انعطاف پذیر به میللنگ موتور متصل میگردد كمپرسور دارای پمپ روغن و سیستم روغنكاری منتقل میباشد و پس از روشن شدن موتور همزمان شروع به كار میكند و با توقف موتور از كار میافتد. حال به بررسی مشخصات كمپرسور در لكوموتیوهای GE و ALSTOM میپردازیم.
در لكوموتیو GE:
این لكوموتیوها مجهز به یك دستگاه كمپرسور WABCO-3CD از نوع پیستونی دومرحله ای است و دارای آرایش سیلندر w میباشد. دو سیلندر جانبی این كمپرسور فشار ضعیف و سیلندر میانی آن فشار قوی میباشد. كمپرسور مزبور هوای فشرده مورد نیاز در سیستم ترمز لكوموتیو و قطار، همچنین تجهیزات الكتروپنوماتیكی مانند بوق، زنگ ناقوسی، سیستم شن پاش، برف پاك كن ها و دریچه خنك كننده رادیاتور ، زبانه كنتاكتورهای مارش و نظایر آنها را تأمین میكند. این كمپرسور به وسیله هوا خنك میشود. از نظر روغنكاری نیز دارای كارتل و پمپ روغن منتقل میباشد و ظرفیت روغن آن 5/60 لیتر است. نوع روغن مصرفی از نوع پارس ویژه (بهران 68) و نشان دهنده روغن آن گیج روغن میباشد كه برای نشان دادن باید شمشیرك را در جای خود پیچاند تا ساچمه عمل كرده و روغن را نشان دهد. قطر سیلندرهای فشار ضعیف بزرگتر است و هر سیلندر مجهز به یك سرسیلندر جداگانه و قابل دمونتاژ میباشد كه در هر كدام از آنها دو سوپاپ ورود و دو سوپاپ خروج تعبیه شده كه عمل باز و بسته شدن آنها در اثر مكش و فشار پیستون ها انجام میشود. بر روی سوپاپ های ورودی تجهیزات سیستم بی بار كننده پیاده شده كه به شیر مغناطیسی CMV مرتبط میگردد. در صورت رسیدن فشار مخازن اصلی به PSI140 كلید هوایی برقی ACPS عمل مینماید كه در اثر آن جریان فشار ضعیف را برای تحریك نمودن شیر مغناطیسی CMV ارسال میكند در نتیجه شیر مزبور باز میشود و هوای مخزن اصلی را به سیستم بی بار كننده انتقال میدهد. در اثر حركت پیستون های خلاص كننده و انتقال نیروی حاصل به سوپاپ های ورودی انها را به طور نیمه باز نگه میدارد. در این صورت عمل كمپرس انجام نمیگیرد و كمپرسور بی بار كار میكند و بر عكس وقتی فشار هوا به PSI130 رسید ACPS قطع و تا CMV از تحریك میافتد و فشار هوا از پشت سوپاپ های بی بار كننده برداشته میشود كمپرسور مجدداً فعال میشود. این كمپرسور مستقیماً به میل لنگ موتور كوپل میباشد و هوای خود را از صافی های 20 تایی توربوشارژ میگیرد.
دبی هوای تولیدی این كمپرسور در دور RPM1050 حدود 236 فوت مكعب در دقیقه میباشد این كمپرسور دارای 2 عدد رادیاتور خنك كننده هوا میباشد. هوای خروجی از سیلندرهای فشار ضعیف وارد رادیاتور خنك كننده اولیه كه توسط یك فن پلاستیكی كوچك خنك میشود، شده و پس از خنك شدن وارد سیلندر فشار قوی شده و از آنجا پس از رسیدن به فشار نهایی PSI140 وارد رادیاتور خنك كننده دومین كه روی مخزن اصلی هوا زیر پروانه خنك كننده رادیاتور حالت فرستاده و از آنجا به مخازن هوا فرستاده میشود.
در لكوموتیو ALSTOM :
این لكوموتیوها مجهز به یك دستگاه كمپرسور مدل WLNAGCE از نوع پیستونی دو مرحله ای است و دارای آرایش سیلندر W میباشد. دو سیلندر جانبی این كمپرسور فشار ضعیف و سیلندر میانی آن فشار قوی میباشد. كمپرسور مزبور هوای فشرده مورد نیاز در سیستم ترمز لكوموتیو و قطار همچنین تجهیزات الكتروپنوماتیكی مانند بوق، سیستم شن پاش و نظایر آن را تأمین میكند. سیال خنك كننده این كمپرسور آب میباشد كه از طریق یك انشعاب به مدار خنك كننده آب LT ارتباط دارد. از نظر روغنكاری نیز دارای كارتل و پمپ روغن منتقل میباشد و ظرفیت روغن آن 40 لیتر است نوع روغن مصرفی از نوع شل كرونا P100 و نشان دهنده روغن آن به دو صورت است: 1- گیج روغن موجود بر روی كمپرسور 2 نشان دهنده سطح روغن كمپرسور بر روی صفحه نمایش اصلی.
قطر سیلندرهای فشار ضعیف بزرگتر است و هر سیلندر مجهز به یك سرسیلندر جداگانه و قابل مونتاژ میباشد كه در هر كدام از آنها یك سوپاپ ورود و یك سوپاپ خروج تعبیه شده كه عمل باز و بسته شدن آنها در اثر مكش و فشار پیستون ها انجام میشود بر روی سوپاپ های ورودی تجهیزات سیستم بی بار كننده پیاد شده كه طرز كار آنها تفاوت چندانی با سایر لكوموتیوها ندارد و به صورت الكتروپنوماتیكی عمل میكند. این كمپرسور مستقیماً به میل لنگ موتور كوپل میباشد و هوای خود را از صافی های 4تایی كاغذی میگیرد. دبی هوای تولیدی در دور RPM1000 حدود 6500 لیتر بر دقیقه است. محدوده كنترل فشار عادی آن 9-8/7 بار میباشد و سوپاپ ایمنی آن در 11 بار عمل میكند سازنده این كمپرسور GARDENDENEVER میباشد و مجهز به سنسور كنترل فشار روغن كمپرسور میباشد و هوای خروجی از آن نیز با آب خنك میشود.
مخازن اصلی:
جهت ذخیره هوای فشرده تولیدی كمپرسور از آن استفاده میشود و به تعداد 2 عدد در هر لكوموتیو وجود دارد.
در لكوموتیو GE:
این لكوموتیو دارای دو مخزن اصلی میباشد. مخزن شماره یك با ظرفیت 600 لیتر در بالا و پشت كمپرسور قرار گرفته و مخزن شماره 2 با ظرفیت 200 لیتر در زیر شاسی قرار گرفته و هوای فشرده مورد نیاز لكوموتیو در این مخازن ذخیره میشود. فشار مخزن اصلی هوا معمولاً بین PSI125 تا PSI145 میباشد. برای حمل سرد لكوموتیو از مخزن شماره 2 استفاده میشود.
دلكوموتیو ALSTOM :
این لكوموتیو مجهز به دو مخزن اصلی هوا میباشد. مخزن اصلی (RP) با ظرفیت 400 لیتر در طرف A موتور زیر شاسی و مخزن ذخیره (RCA) با ظرفیت 400 لیتر در طرفB موتور زیر شاسی قرار گرفته است. مخزن اصلی مجهز به سیستم تخلیه دستی و اتوماتیك و مخزن ذخیره با روش تخلیه دستی تخلیه میشود. لازم به ذكر است برای حمل سرد لكوموتیو ALSTOM از مخزن RCA استفاده میشود.
لوله اصلی ترمز:
جهت انتقال هوای فشرده به سرتاسر قطار در زیر شاسی لكوموتیو لوله ای نصب شده است كه آن را لوله اصلی هوا میگویند. این لوله از جنس فولاد و برای اینكه تحمل فشار زیاد داشته باشد بدون درز در نظر گرفته میشود و به وسیله بست های مخصوصی به شاسی متصل میشود در طرفین لوله اصلی شیری جهت انسداد و یا انتقال جریان هوا در نظر گرفته شده اگر دسته شیر در حالت موازی با ریل قرار گیرد حالت بازو در صورتیكه به طرف بالا یا عمود به ریل باشد حالت بسته خواهد بود. این شیرها دارای سوپاپی است كه در موقع بسته شدن شیر، هوای حبس شده در لوله لاستیكی را خارج مینماید.
در لكوموتیو GE :
در هر طرف یك عدد میباشد و فشار هوای آن در حدود PSI 70 میباشد و در میان لوله های تعادل قرار دارد.
در لكوموتیو ALSTOM :
در هر طرف لكوموتیو دو عدد میباشد و فشار هوای آن در حدود PSI70 میباشد لازم به ذكر است در لكوموتیو آلستوم این لوله CG نام دارد و طرف تامپون قرار دارد.
لوله تعادل مخزن اصلی هوا (لوله تعادل بزرگ)
لوله توازن هوای مخازن اصلی هوای بین دو لكوموتیو است.
در لكوموتیو GE :
در هر طرف لكوموتیو دو عدد وجود دارد و فشار هوای آن در حدود PSI140 میباشد و در دو طرف لوله اصلی هوا قرار دارد.
در لكوموتیو ALSTOM :
در هر طرف لكوموتیو دو عدد وجود دارد و فشار هوای آن PSI 140 میباشد در آلستوم به این لوله CP میگویند و طرف قلاب قرار دارد.
لوله تعادل سیلندر ترمز (لوله تعادل كوچك)
لوله توازن هوای سیلندر ترمزهای دو لكوموتیو است.
در لكوموتیو GE :
در هر طرف لكوموتیو دو عدد میباشد و فشار هوای آن بین PSI 63 تا PSI 72 در لكوموتیوهای سری پایین و سری بالا تفاوت دارد و در هر طرف لوله اصلی هوا قرار دارد.
کلمات کلیدی : بررسی سیستم های ترمز معمول در راه آهن;كمپرسور;لكوموتیو GE

بازدید : 72 نفر
فرمت : doc
سایز : 14 کیلو بایت
صفحات : 30