بررسی رابطه و همبستگی بین سبكهای رهبری و رضایت شغلی كاركنان
گروه فایل کاربردی
توضیحات : فصل اولمقدمه
انسان از اوان تاریخ تحریری خود به موضوع رهبری علاقمند و كنجكاو بوده است و تاریخ اهمیت رهبران خوب را در زندگی، رفاه، سعادت و ترقی ملتها مبرهن میسازد. در سده اخیر نیز به جهت اهمیت و ارزش موضوع بیش از سه هزار مطالعه و تحقیق تا سال 1980 درباره رهبری انجام گرفته است و تعداد پژوهشها در دهسال گذشته در بیشتر رشتهها بیش از تعداد آن از تاریخ بشر تا آن زمان بوده است. از طرفی هر سال روشن و مبرهن میگردد كه رهبری اثر بخش، در تمام سطوح جامعه و در تمامی سازمانها، برای حل و انطباق با مسائل اجتماعی و اقتصادی رو به رشدی كه جهان با آنها مواجه است، حیاتی میباشد. امروزه مهندسی مجدد ( باز اندیشی بنیادین و طراحی نو و ریشهای فرآیندها) برای دستیابی به بهبود و پیشرفتی شگفتانگیز در معیارهای حساس، دستیابی به كیفیت جهانی ( استانداردهای ISO 9000[1] ) و تشكیل واحدهای فعال پژوهشی نوآوری در محصول و فرآیند) لازمه تولید و عرضه كالاهای با كیفیت بهتر و قیمت مناسبتر به بازارهای جهانی و منطقهای است.
از سوی دیگر ساختارهای گروهی سازمانها تا به آن حد پیشرفتهاند كه جزء اصلی سازمانهای نوین را به جای « تك شغل سنتی » گروههای موضوع روز مقوله «تواناسازی» افراد و گروهها و فلسفه «خود رهبری» است. و افزودن بهرهوری مؤسسات تنها با توجه به استفاده از حداكثر تواناییهای كاركنان، ترغیب آفرینندگی آنان، ارتقاء انگیزه و بكارگیری سبكهای رهبری صحیح و كسب رضایت آنان ممكن میباشد.
بنابراین، رهبری سازمانی موضوع بسیار پراهمیت و پیچیدهای است و پژوهشگران و اندیشمندان كشورهای توسعه یافته مساعی بسیاری را صرف شناخت و بهبود آن مینمایند. به عنوان مثال «پژوهشگران ژاپنی با دقت بسیار روند مدلها و تئوریهای رهبری سازمانی را زیر نظر دارند، وبه محض انتشار و ارائه مدلی جدید، آن را در سازمانهای مدلها و تئوریهای رهبری سازمانی را زیر نظر دارند، و به محض انتشار و ارائه مدلی جدید، آن را در سازمانهای ژاپنی آزمون میكنند و نتایج حاصل ار با موشكافی به بحث میگذارند، باشد كه گامهای آنها را، در تمدن جهانی سرعت بخشد» ( نقل از خلیلی، صفحه 183).
«لیكن روشنفكران و صاحبان اندیشه در كشورهای توسعه نیافته اكثراً از فعالیتهای علمی كاربردی و پژوهشهای میدانی بومی دور ماندهاند. هنوز بر ما روشن نیست كه سازمانهای موفق كشورمان كدامند، چه ویژگیهایی دارند، تاریخچه و سابقه رشد آنها چیست. نقش مدیران در آنها چه بود، شیوه های مدیریت، آموزش، ارتقاء، استخدام و… در آنجا چگونه است. و صدها پرسش دیگری از این دست بدون پاسخ باقی مانده است» ( نقل از خلیلی، صفحه 182). از طرفی « پژوهش به ویژه در زمینههای سازمان و مدیریت علاقمندان چندانی ندارد، و انگشت شمار علاقمندان هم ابزار و امكانات اجرایی كافی در اختیار ندارند» ( نقل از خلیلی، صفحه 182). « لذا ضروری است كه بخش دولتی به صورتی سازمان یافته تحقیق و توسعه را در زمینه مدیریت و سازمان با جدیت تمام آغار نماید، تا از این رهگذر به توان راه حلهای بومی سازمانهای كشور را چشم داشت» ( خلیلی، صفحه 183).
پروژه اخیر گامی است كوچك برای تحقق بخشیدن و حركت در سوی هدف فوق و رابطه و همبستگی بین سبك های رهبری و رضایت شغلی كاركنان را در سازمان برنامه و بودجه بررسی مینماید. و در ضمن خلاصهای از تئوریها و یافته های سبكهای رهبری نود سال اخیر را ارائه می نماید.
از جمله: نگرش های رفتاری ، خوكامه- مشاركتی، مدیریت، اقتضایی و نگرشهای نوین رهبری از قبیل: تبادل رهبر- هموند، تئوری اسناد، جایگزینهای رهبری، ارتباط چند جانبه، ارتباطات رهبری، شرطی سازی مؤثر، رهبری رویداد، رهبری انتقالی و خود رهبری ارائه شدهاند. و از سه پژوهش رهبری بومی استفاده شده است.
روش گردآوری اطلاعات به روش پرسشنامه انجام گرفته است. در توصیف و تحلیل یافتهها از روشهای تحقیق توصیفی و همبستگی (تحلیل رگرسیون دو متغییری) استفاده شده است. سه نوع پرسشنامه یعنی پرسشنامه سبكهای رهبری 1 تا 4 لیكرت، پرسشنامه همكار حداقل مرجح فیدلر و پرسشنامه 30 سوالی رضایت شغلی بعنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفتهاند. در ضمن برای تحلیل، پیشگیری از خطای محاسبات دستی، تنظیم جداول فراوانی و آزمون فرضیهها از بسته نرم افزاری STATG استفاده شده است.
سبكهای رهبری به عنوان متغییرهای مستقل و رضایت شغلی به عنوان متغییر وابسته منظور گردیدهاند. مشخص كنندههای مركزی و پراكندگی محاسبه و ارائه شدهاند. معادله رگرسیون دو متغییری، اهمیت و مشاركت نسبی متغییرهای مستقل، ضریب همبستگی، نسبت F، ارزشهای، جدول فراوانی و نمودارهای توزیعی ارائه شدهاند. در فرضیه و قبول فرضیه پژوهش مورد آزمون قرار گرفته است. و سؤال پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.
تعریف مسئله:
مسئله و موضوع این پژوهش بررسی رابطه و همبستگی بین سبكهای رهبری و رضایت شغلی كاركنان میباشد. منظور بررسی و پژوهش آن دسته از ویژگی های سبكهای رهبری است كه در رضایت شغلی كاركنان موسسات مؤثر میباشند.
هدف پژوهش:
هدف این تحقیق بررسی رابطه و ارائه مفاهیم، تئوریها و یافتهها پیرامون سبكهای رهبری و رضایت شغلی كاركنان در ستاد مركزی سازمان برنامه و بودجه میباشد كه بتوانند در به آرمان رساندن رهبران و پیروان، مورد استفاده قرار گیرند.
سعی بر این بوده است كه پیشینة مطالعاتی و كارهای تحقیقاتی قبلی، تا آنجائی كه امكانات و وقت اجازه میداد، مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد تا زمینه مساعدتری برای مطالعات و تحقیقات بیشتر و پردامنهتر فراهم آورده شوتد.
فرضیه پژوهش:
رضایت شغلی كاركنان با سبك رهبری مدیران رابطه دارد . فر ضیه : بین رضایت شغلی كاركنان و سبكهای رهبری مدیران رابطه وجود ندارد.
سئوال پژوهش : آیا رضایت شغلی كاركنان تابع پیچیده و مركبی از تعداد زیادی از متغیرها میباشد؟
كه در آن و . . . متغییرهائی هستند همانند جنبههای: مالی، احترام و شخصیت، تصمیمگیری، امنیت شغلی، ارزشگاری عملكرد، آموزش و . . .
تعریف اصطلاحات:
سبك رهبری:
شیوهای كه رهبر، از نفوذ خود برای كسب اهداف سازمان استفاده می كند، سبك رهبری نامیده میشود. سبك رهبری به مداومت هدفها و نیازها در وضعیت های مختلف توجه دارد (خیلی، صفحه صفه 137).
رضایت:
شامل كلیه پاداشهای مادی و معنوی است كه باعث خرسندی و خشنودی فرد میشود و ارضائ كامل خواستها. پیش نیازها و نیازهای وی را در برد میگیرد.
رهبری:
آن بخش از مدیریت است كه به افراد الهام میبخشد ، تا با رها كردن استعدادها و جهت دادن به انرژیهای خود، برای اجرای موفقیت آمیز وظایف خود، گردهم جمع شوند.
رهبری فرآیند تأثیر گذاری بر مردم است به نحوی كه با میل و اشتیاق و حداكثر توان خود برای دستیابی به هدفهای گروهی كوشش نمایند.
مدیریت:
فرآیند تامین هدفهای سازمانی از طریق یافتن شایستهترین افراد، هدایت، هماهنگی و تلفیق مساعی آنان برای ارائه بهترین خدمات و كالاها و تامین حداكثر رفاه و رضایت خاطر آنان میباشد.
رفتار:
تابعی است از شخصیت، محیط، انگیرش، یادگیری، ادراك واقعیت، تواناییها، نیازها، اهداف و . . . . فرد رفتار رهبر از وضعیتی به وضعیت دیگر تغییر میكند (خلیلی، صفحه 135).
فصل دوم :
روش (متدولوژی)
در اجرای این پژوهش از روش تحقیق توصیفی و همچنین از روش تحقیق همبستگی كه یكی از مهمترین و اساسی ترین روشهای تحقیق در علوم انسانی است، استفاده شده است.
توصیف آزمودنیها (جامعه و گروه نمونه)
جامعه نمونه:
جامعه نمونه متشكل از 1400 نفر كاركان حوزه های مختلف ستاد مركزی سازمان برنامه و بودجه در تهران بوده است.
حجم نمونه این تحقیق به روش تصادفی، تعداد 50 نفر از این كاركنان را در بر میگیرد. این افراد عموماً دارای تحصیلات لیسانس و یا بالاتر بودند و حدوداً دارای میانگین خدمتی برابر با 15 سال میباشند.
روشگردآوری دادهها:
روش گردآوری دادهها در این پژوهش، به روش پرسشنامه صورت گرفته است و از روشهای مصاحبه و مشاهده استفاده نشده است و در بررسی پیشینه پژوهش از اطلاعات كتابخانهای استفاده شده است. پرسشنامهها با سئوالات بسته و چند گزینهای و تعدادی سؤال باز در زمینه سبكهای رهبری و رضایت شغلی كاركنان طراحی شده اند. در واقع با طرح سئوالاتی كه ارتباط مستقیم با رضایت شغلی دارند، به اجرای طرح پرداخته شده است. تعداد 50 پرسشنامه، آماده و توزیع و بعد از 20 روز جمعآوری گردید كه بعلت ناكامل بودن 4 عدد از آنها، مجموعاً 46 پرسشنامه مورد بررسی و مطالعه و استخراج قرار گرفت . سه نوع پرسشنامه گوناگون بطور جداگانه اقتباس و تهیه گردیدند (پیوستهای شماره یك الی سه). از این میان پرسشنامه های لیكرت و فیدلر، پاسخنامههای خود را به همراه داشتند ولیكن برای پرسشنامه رضایت شغلی، پاسخنامه مستقلی تهیه گردید (پیوست شماره سه- 2). مطالعات و بررسیهای بورگ (Borg M.D) و گال (Gall M.D) نشان میدهد (1983) كه تحقیقات و مطالعات همبستگی و همخوانی حداقل به نمونهای با 30 مورد یا نفر نیاز دارد (نادری، صفحه 177). اجرای این پرسشنامهها بدون ذكر نام آزمودنیها انجام گرفته است. دلایل انتخاب روش پرسشنامه، سهولت انجام و محدودیت زمانی جهت اتمام پروژه بوده است.
توصیف ابزارهای پژوهش:
ابرازهای بكار برده شده در این پژوهش عبارت بودند از سه نوع پرسشنامه به شرح ذیل:
1- پرسشنامه سیستمهای 1 تا 4 لیكرت كه دارای 19 پرسش چهار پاسخی می باشد (پیوست شماره یك).
2- پرسشنامه همكار حداقل مرجح (Least Preferred Coworker) LPC فیدلر كه شامل 16 پرسش، هشت پاسخی است (پیوست شماره دو) . فرم جدید این پرسشامه دارای 18 پرسش 1 تا امتیازی میباشد.
3- پرسشنامه رضایت شغلی كه دارای 30 پرسش است و پاسخنامه آن با امكان انتخاب از بین ده مقدار، از ده تا صد، با فواصل دهتایی، انتخاب شده است (پیوست شماره سه). پژوهشگر این پرسشنامه را بر مبنای تحقیقات قبلی هرزبرگ، لیكرت، فیدلر و پژوهشهای آقایان اكرامی. حق گو و دیگران تهیه و تنظیم نموده است و اعتبار آن را نیز به روش بازآزمایی تحت آزمون قرار داده است.
اعتبار روایی ابزارهای پژوهش
منظور از اعتبار Reliability)) ابزار پژوهش آن است كه اگر خصیصه مورد نظر با همین ابزار (یا وسیله مشابه آن) در شرایط مشابه دوباره اندازه گرفته شود، نتایج تا چه اندازه مشابه، دقیق، بازیافتی و قابل اعتماد است (كاشانی و حید، صفحه 7) . اعتبار: شاخص میزان دقت، ثبات، پایایی، پیشبینی پذیری، تكرار پذیری و بازپدید آوری نتایج یك وسیله اندازهگیری است.
مقصود از روایی (Validity) ابزار پژوهش، مناسب بودن، با معنا بودن و مفید بودن استباطهایی است كه از روی اندازهگیری واقعاً بتواند خصیصه مورد نشر نظر تدوین كننده ابزار پژوهش و نه خصیصه دیگری را اندازه بگیرد.
روانی داخلی (Internal Validity) این سئوال را مطرح میكند كه «آیا نتایج حاصل از تحقیق، پاسخگوی فرضها یا سئوالهای بیان شده در تحقیق است؟ » روائی خارجی (External Validity) قابلیت تعمیم نتایج تحقیق به جامعه بزرگتر را بررسی میكند (نادری، 120). عوامل هشتگانه موثر بر روائی داخلی پژوهش ها عبارتند از:
عامل تاریخی (وقایعی كه در فاصله زمانی بین دوباره سنجش به وقوع می پیوندد)، عامل بلوغ (تغییرات جسمی و روانی آزمودنی ها در طل زمان تحقیق)، عامل آزمون (اجرای آزمون مقدماتی، ممكن است آزمودنیها را در انجام بهتر آزمودنهای بعدی آمادهتر سازد)، وسایل اندازهگیری (وسایل و روشهای بی اعتبار اندازهگیری در بیارزش كردن روانی داخلی پژوهش ها تأثیر بسیار دارد)، بازگشت آماری (تشخیص تفاوت بین اثر حاصل از بازگشت آماری و اثر واقعی متغییر مستقل بر متغییر وابسته) سوگیریهای گزینش (مثلاً گزینش افراد داوطلب شركت در تجربه و مقایسه آنان با افراد غیر داوطلب، گروه ویژه»، اثر افت آزمودنیها (احتمال كم شدن تعداد آزمودنیها مانند هوش و انگیزه در طول زمان تجربه، از تفاوتهای حاصل از اثر متغیر مستقل بر متغییر وابسته).
عوامل چهارگانه موثر بر روانی خارجی پژوهشها عبارتند از: اثر كنش متقابل حاصل از تعصبات و تمایلات گزینش و متغییر مستقل، اثر آزمون مقدماتی بر متغییر مستقل، اثر روشهای تجربی بر متغییر مستقل و تداخل چند متغییر مستقل. پنجمین عامل موجب تحدید روانی خارجی «مصنوعی بودن موقعیت و شرایط تجربی» است (نادری، صفحات 121- 129)
پژوهشگر بر این باور است كه ، اعتبار و روایی پرسشنامه سبك های 1 تا 4 لیكرت مبتنی بر پژوهشهای دراز مدت گروه میشیگان ،لیكرت و همكاران وی از هزاران مدیر میباشد (خلیلی، صفحه 65). و در مدت محدود این پروژه نتوانست گزارش علمی منتشر شده ای در این مورد بدست آورده و از طرفی، نتایج پژوهشهای لیكرت و همكاری بر این باور بوده است كه همیشه و همه جا عملكرد سبك چهار بهتر از سبك یك گزارش شده است.
درباره اعتبار مدل اقتضایی فیدلر پژوهشهای زیادی انجام گرفته و اكثر یافتهها از آن حمایت می كنند (خیلی، صفحه 94).
ضریب اعتبار پرسشنامه رضایت شغلی به روش بازآزمایی توسط پژوهشگر، كه بر روی 30 نفر از 46 نفر آزمودنیها، به فاصله زمانی 15 روز از پایان نوبت اول صورت گرفته، محاسبه شده است. این محاسبه اعتبار پرسشنامه رضایت شغلی را تائید میكند (جدول شش، فصل چهارم).
بعلاوه، اعتبار و روائی هر سه پرسشنامه توسط آقای دكتر ایران نژاد پاریزی تائید شده است (پیوست شمار شش).
روشهای تحلیل داده ها و طرح پژوهش
برای تحلیل دادهها از رگرسیون دو متغییری و از بسته نرمافزاری STATG استفاده شده است كه در آن متغییرهای سبك های رهبری لیكرت و همكار حداقل مرجح (LPC) فیدلر به عنوان متغییرهای مستقل و رضایت شغلی كاركنان به عنوان متغییر وابسته منظور شده است. پس از پاسخگویی و تكیل پرسشنامهها توسط آزمودنیها (بفاصله روز بعد از توزیع)، پرسشنامهها جمعآوری و دادههای هر یك استخراج و در جداول مربوطه درج و فراوانی آنها تعیین و نمودارهای مربوط رسم و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. و به كمك مدل ریاضی رگرسیون دو متغییری سهم هر یك از متغییرهای مستقل در متغیر وابسته تعیین گردیده است. بعلاوه به جهت طولانی بودن محاسبات دستی و پیشگیری از احتمال خطا، تنظیم جداول فراوانی و آزمون فرضیه به شیوه رگرسیون دو متغییری نیر از بسته نرم افزاری STATG استفاده بعمل آمده است.
فصل سوم
یافتههای پژوهش (نتایج)
بررسی روشهای آماری
در پژوهش اخیر از روشهای آمتر توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. آمار توصیفی شرایط موجود در بین آزمودنیها را توصیف میكند و روشهای آمار استباطی عملكرد یا ارتباط بین دو یا چند متغییر را مورد بررسی قرار می دهد و یا پیشبینی میكند . در این پژوهش دو متغیر سبكهای رهبری لیكرت و همكار حداقل مرجح فیدلر به عنوان متغییرهای مستقل و برای پیشبینی رضایت شغلی كاركنان (Y) در نقش متغیر وابسته، بكار برده شده است.
از طرفی، نقش اساسی اغلب، روشهای تحلیل دادهها تقسیم، جداسازی و تشخیص تغییرات ناتشی از متغییرهای مستقل در متغییر وابسته میباشد. دو روش تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون چند متغییری در زمره این گروه روشها قرار دارند. تحلیل واریانس گامهای فوق را بطور خلاصه در بر میگیرد و تحلیل رگرسیون چند متغییری یكی یاز مهمترین و نیرومندترین شاخههای تحلیل چند متغییری است كه در مورد انواع گوناگون مسائل تحقیقی با دو، سه، چهار متغییر مستقل یا بشتر به كار برده میشود. این روش نه تنها همان كاری را میكند كه تحلیل واریانس انجام می دهد، بلكه فراتر هم میرود (از دادهها اطلاعات بیشتری بیرون می كشد و در مورد انواع بیشتری از دادهها قابل استفاده). رگرسیون چند متغییری روشی است برای تحلیل مشاركت جعی و فردی دو یا چند متغییر ، در تغییرات یك متغییر وابسته، Y (كرلینجر، صفحه 10).
پدیدههای طبیعی عموماً پیچیدهاند و این پیچیدگی، خاصه، در علوم رفتاری بیشتر است. منظور از پیچیدگی این است كه پدیده دارای جوانب گوناگون و علل متعددی است. در یك متن تحقیقی تحلیلی، پیچیده بدین معنا است كه پدیده دارای چندین منبع تغییر است. و بررسی علمی هر متغییر مستلزم آن ست كه منابع تغییر آن متغییر تشخیص داده شود. از اینرو، تحلیل رگرسیون چند متغییری برای مطالعه تأثیرات چند منتغییر مستقل در متغیر وابسته كاملاً مناسب میباشد.
در خیلی از موارد، كاربرد رگرسیون چندمتغییری بر پیشبینی یك متغییر وابسته،Y ، از طریق دو یا چند متغییر مستقل، ، تاكید دارد.
تحلیل رگرسیون چند متغییری این قابلیت مطلوب را داراست كه از عهده انواع مختلف متغییرها بالسویه برآید. و با نشان دادن ماهیت و مقدرا روابط پدیدهها با پدیدهها با پدیدههای دیگر ما را در فهم پدیده های علوم طبیعی و علوم رفتار یاری نماید.
توصیف یافتهها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی
پرسشنامه سبكهای رهبری لیكرت دارای 19 پرسشنامه چهار پاسخی است. هر یك از این پرسشها از یك تا چهار امتیاز دارد. بنابراین حداكثر امتیاز این پرسشنامه برابر با 76 میباشد.
کلمات کلیدی : سبكهای رهبری;رضایت شغلی كاركنان

بازدید : 61 نفر
فرمت : doc
سایز : 41 کیلو بایت
صفحات : 42