دانلود تحقیق روش های نمونه گیری
گروه فایل کاربردی
توضیحات :
چكیده
تصمیم گیری دربارة نمونه برداری گام مهمی در طرح پژوهش است. تصمیمات مربوط به طرح نمونه برداری شامل شیوة نمونه برداری و حجم می باشد. در طرح های نمونه برداری احتمالی تعمیم پذیری میسر است ولی در طرح های نمونه برداری غیر احتمالی چنین نیست.
بعضی از طرح های احتمالی كارآمدتر از بقیه هستند. اگر چه طرح های نمونه برداری غیر احتمالی به سادگی قابل تعمیم نمی باشند ولی برای به دست آوردن انواع خاصی از اطلاعات به طور سریع و ارزان مفید هستنند. حجم نمونه بر اساس دقت و درستی مورد نیاز برای برآورد پارامترهای جامعة آماری و نیز تغییر پذیری در خود جامعةآماری تعیین می شود. تعمیم پذیری یافته ها از حجم نمونه به جامعه آماری بستگی دارد به میزان پیشرفته بودن طرح نمونه برداری كه به كار گرفته می شود كه خود مشتمل است بر حجم نمونة مورد استفاده در پژوهش . همچنین ، در كل پژوهش باید دقت شود كه نتایج مطالعه به آن بخش جامعه آماری كه در نمونه معرفی نشده اند. تعمیم داده نشود این یك مشكل عمومی در بسیاری از مطالعات پژوهشی است.
داده های گروه نمونه هم برای برآورده كردن پارامترهای جامعة آماری و هم آزمون فرضیه به كار می رود.
كلید واژه: نمونه گیری - جامعه آماری - حجم نمونه - تعمیم پذیری
مقدمه
ما در بسیاری موارد علاقمندیم كه درباره مردم، وقایع و پدیده های مختلف، اطلاعات بدست آوریم و اغلب به اعمالی دست می زنیم كه احتمالاً آگاهانه نیست اما در منطقی جلوه دادن نتایج این گونه اعمال، از هیچ كوششی مضایقه نمی كنیم. برای مثال بمنظور آگاهی از مطلبی درباره مردم ، تعدادی از آنان را كه می شناسیم یا نمیشناسیم (ولی در دستر ما هستند) مورد مطالعه قرار می دهیم و احتمالاً ، پس از طی دوره بررسی ، از این مطالعه نتایجی غالباً كلی ، بدست می آوریم.
اما از آنجا كه یكی از هدفهای عمده تحقیقات علوم انسانی دستیابی به اصول و آگاهیهای معتبری است كه قابل تعمیم به جامعه مادر یا عام (یعنی) آن جامعه كه شامل همه اعضای حقیقی و حقوقی مجموعه افراد، از همه اعضای تشكیل دهنده یك جامعه وقت گیر،هزینه بر و تقریباً غیر ممكن است؛ لذا طبیعی است كه تا قبل از گسترش بهره گیری از نمونه در تحقیقات پیشرفت علوم آگاهیها بطیء و كند باشد . به سخن دیگر، انفجار اطلاعات و آگاهیها در قرن بیستم و بویژه از اواسط همین قرن، مرهون بسط و اشاعه مقوله نمونه گیری در تحقیقات است. زیرا، در اوایل قرن بیستم یكی از اندیشمندان بنام ویلیام گوزت با درك این نكته كه :
«برخی از ویژگیها از جمله پراكندگی متغییر مورد مطالعه در گروههای كوچكی كه با رعایت انصاف یا بگونه اصطلاحاً تصادفی و مستقل از یكدیگر از جامعه مادر انتخاب شده باشند از یكسو در بین گروهها و از سوی دیگر با موقعیت همین ویژگیها در جامعه مادر تقریباً مشابه است و به لحاظ مفاهیم آماری با یكدیگر تفاوت معنی داری ندارند» و ارائه آن به جامعه علمی و اقبال جامعه علمی به آن سبب شد تا قید مطالعه متغیر یا متغیرهای مورد نظر در تمامی اعضای جامعه مرتفع گردد و بجای آن مطالعات بر گروههای كوچكی كه به روشهای ویژه برگزیده می شود، رایج گردد. بنابراین، دانشمندان فرصت بیشتری برای مطالعات متعددتری یافتند و متعاقب آن دستیابی به اطلاعات بیشتر در زمان كمتر مقدور شد. لذا، محققان در تمامی معارف بشری از جمله در علوم انسانی به گزینش نمونه از جامعه مادر رو آوردند؛ بهمین جهت آگاهی هر چه بیشتر آنان از چگونگی نمونه گیری صحیح در تحقیقات محققان را در دستیابی به اطلاعاتی دقیق تر و معتبرتر و نیز در یافتن توجیه و توضیح رساتری از یافته ها یاری می كند.
در بسیاری از تحقیقات علوم انسانی كه بمنظور مطالعه و بررسی مثلاً انگیزشها، رفتارها و ویژگی های گروهی معدود و بدون توجه به چگونگی معیارهای درست گزینش نمونه صورت گرفته است ، نتیجه گیری های كلی به چشم می خورد به سخن دیگر محققان این دست از تحقیقات ، تلاش دارند نتایج حاصل از مطالعه ای محدود و بدون ضابطه را به گروه بزرگتری تعمیم دهند، كه همین امر سبب اشاعه بی اعتمادی و بی اعتقادی مردم نسبت به تحقیقات و نتایج آنها ، حتی از نوع دقیق و حساب شده می گردد. برای مثال ، ممكن است فردی كه نمی توان او را محقق نامید از مطالعه سردستی درباره تعدادی محدود از جوانان نتیجه می گیرد كه:
«جوانان خطاكارند!» یا بعد از مطالعه محدود دیگری عنوان می كند كه «امروزه مردم دارای ارزشهای اخلاقی نیستند!»
پی بردن به اساس اظهاراتی این چنین، حتی اگر «محقق لعاب كار!» آنرا توأم با ارائه چند جدول كوچك و بزرگ كرده باشد، بسیار آسان است. زیرا، او برای بدست آوردن این گونه توجیهات ، تجزیه و تحلیل نمونههای معدودی از تجارب محدود خود یا دوستان و آشنایان از امور مبادرت می كند. كه در هر دو صورت می توان به علت محدودیتها در گزینش نمونه و همچنین وجود تعصبات و تمایلات شخصی در نتیجه گیری ها، نتایج حاصل را بی ارزش و ناروا دانست.
تعریف جامعه آماری
جامعةآماری عبارت است از كلیه عناصر و افرادی كه دریك مقیاس جغرافیایی مشخص (جهانی یا منطقه ای) دارای یك یا چند صنعت مشترك باشد
فایل ورد 20 ص
کلمات کلیدی : روش های نمونه گیری;نمونه گیری;جامعه آماری ;حجم نمونه;تعمیم پذیری
بازدید : 97 نفر
فرمت : doc
سایز : 36 کیلو بایت
صفحات : 20
مقاله تخمین مدل و استنتاج آماری بررسی ایستایی (ساكن بودن) سری های زمانی
دانلود آمار چند درصد از دانش آموزان سال اول دبیرستان مدرسه اهل البیت تصمیم دارند در رشته ی ریاضی- فیزیك
دانلود آمار، دموكراسی و توسعه 41 ص
دانلود آمار ارزیابی نمرات فیزیک دانش آموزان 3 كلاس اول دبیرستان اهلبیت 28 ص
دانلود آمار استفاده از تلویزیون 11 ص
دانلود آمار ایدز 22 ص
دانلود آمار بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع تحصیلی متوسطه 28 ص
دانلود آمار به بررسی ویژگی های الگوریتمهای كنترل همروندی توزیعی كه بر پایه مكانیزم قفل دو مرحله ای 2 Pha
دانلود آمار تاثیر دو شیوه پیاده روی تداومی و تناوبی در سراشیبی بر آنزیمهای CPK و LDH سرم در پسران مبتدی
دانلود آمار جمعیت
دانلود آمار سن 50 نفر از افراد 8 ص
دانلود آمار قد دانش آموزان كلاس پنجم مدرسه غیرانتفاعی 12 ص
دانلود آمار كل دانش آموزان اندازه گیری جامعه و نمونه دبیرستان شهید رجایی در شیفت صبح 23 ص
دانلود آمار میزان علاقه مندی دانش آموزان سال اول دبیرستان غیرانتفاعی بردبار به درس ریاضی 27 ص
دانلود آمار نظام مدیریت مبتنی بر عملكرد در اورژانس بیمارستان ضیاییان 28 ص
دانلود آمار و مدل سازی - انتخاب یک ماشین بین 950 ماشین در پارکینگ 15 ص
دانلود مقاله پروژه ساختمان بتن ارمه
خلاصه رفتار سازمانی هرسی بلانچارد
دانلود مقاله جایگاه توبه در قرآن و احادیث
دانلود مقاله تفاوت خواب و مرگ
دانلود مقاله اعاده دادرسی (23صفحه)
دانلود تحقیق آموزش کامل کره تراشی
پروژه کامل اتوکد با موضوع پل رودخانه
جهانگردی در جهان
نمونه سوال پایان ترم مدیریت ساخت دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
دانلود مقاله نگاهی به گمرک ایران
دانلود مقاله با موضوع سخرانی
دانلود پاورپوینت بررسی معماری دوره ی صفوی
پاورپوینت آشنایی با اکولوژی محیطهای مختلف (بیوم ها)
دانلود پاورپوینت تصمیم گیری و حل مسأله (فصل چهارم کتاب مبانی سازمان و مدیریت رضائیان)
دانلود مقاله روانشناسی تربیت