كارآموزی: شركت صنعتی محور سازان ایران خودرو
گروه فایل کاربردی
توضیحات :
پیش گفتار
موضوع این پروژه تولید قطعات خودرو میباشد كه به دلیل ارتباط مستقیم با صنعت خودروسازی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اهمیت از آن لحاظ كه تولید قطعه مانند تولید خودرو نمیتواند به صورت خطوط مونتاژ از خارج وارد شود بلكه باید قطعه با تكنولوژی وارد شود و از زمانی كه قطعه در ریخته گری تولید تا زمانی كه قطعه از عملیات حرارتی و سخت كاری در اختیار خطوط مونتاژ قرار میگیرد باید دارای خطوط با تكنولوژی سخت باشیم.
مقدمه
در كشور ما به دلایل مختلف از ورود تكنولوژی صنعتی محروم هستیم و خود این گویای تمام حقایق در قسمت قطعه سازان كشور میباشد.
محل این پروژه در شركت محور سازان ایران خودرو میباشد كه از قویترین شركتهای زیر مجموعه ایران خودرو است. با تاریخ چه این شركت در ادامه آشنا خواهم شد.
گفتنی است كه خطوط تولید كرانول دپسیون این شركت در كل كشور منحصر به فرد میباشد و در كل كشور در شركت توانایی تولید این قطعات حساس را دارند.
ما در این پروژه در ابتدا با تاریخچه این شركت و قسمت مختلف آن آشنا میشویم و در قسمت بعدی به سراغ خطوط تولید كرانول وپسیون میرویم و در انتهای یك ترجمه دقیق از دستگاههای بكار رفته در این خطوط را در اختیار قرار میدهیم.
تاریخچه كوتاه پیدایش شركت صنعتی
محور سازان ایران خودرو (سهامی عام)
شركت صنعتی محور سازان ایران خودرو از بزرگترین شركتهای مجموعه ساز ایران خودرو است كه در زمینه تولید و ساخت خودروهایی با معیارهای جهانی به كار میپردازد.
شركت صنعتی محور سازان ایران خودرو در 16/10/1343 با سرمایه 60 میلیون در تهران تحت شمارهی 9643 با نام شركت سهامی كنسرسیوم كارخانجات اتوبوس سازان به ثبت رسید و از سال 1345 طبق اساس نامه شركت مبادرت به تولید اتوبوس و مینی بوس و وانت نمود و در 3/4/1352 نام شركت به شركت صنعتی خودرو سازان تغییر یافت.
در سال 1378 شركت گسترش صنایع ایران خودرو با خرید 67% سهام از سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران و پیرو تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده نام شركت از شركت صنعتی خودرو سازان ایران به شركت صنعتی محور سازان ایران خودرو تغییر پیدا كرد.
سرمایه فعلی شركت 100 میلیارد ریال است كه از 100 میلیون سهم یك هزار ریالی تشكیل شده است و 67% آن متعلق به شركت گسترش صنایع ایران خودرو و 33% دیگر در اختیار چندین سازمان سرمایه گذار و 1686 نفر اشخاص حقیقی میباشد.
در حال حاضر كاركنان شركت اندكی بالاتر از 1000 تن است كه 3/78 درصد در بخش تولید و پشتیبانی و 7/21 درصد كاركنان در واحدهای ستادی، اداری، تحقیق و توسعه، فروش و خدمات پس از فروش فعالیت میكنند.
بر اساس مصوبههای اخذ شده از سازمانهای قانونی، طرحهای توسعهی شركت به شرح زیر است:
1. افزایش تولید محور بهت پیكان از 40000 به 130000 دستگاه
2. تولید محورهای جلو و عقب خودروهای پژو 405، سمند و پژو 206
3. جایگزین كردن ماشین آلات جدید به منظور ارتقای سطح كیفی محصولات با همت و تلاش كاركنان، شركت موفق به اخذ نظام مدیریت كیفیت ISO9002 در سال 1378 شد كه بدنبال آن در سال 1379 با در نظر گرفتن بخش طراحی و بهینه سازی محصولات استاندارد ISO9001 نیز اخذ شد.
در سال 1380 شركت موفق به اخذ ویرایش ISO9001 – 2000 و متعاقب آن معیارهای ویژه صنعت خودرو ISO / TS16949 گردید.
شركت با اقداماتی كه بر اساس الگوی مدیریت كیفیت بنیاد اروپایی (EFQM) به عمل آمد موفق شد در سال 1382 در اولین دوره جایزه ملی كیفیت كه در ایران اجرا شد. به دریافت «تقدیرنامه اشتهار در سرآمدی» نایل آمد. به منظور حفظ سلامتی و بهداشت كاركنان اقدامات لازم جهت پیاده سازی استاندارد OHSAS118000 به عمل آمده است. همچنین در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگیهای ناشی از فعالیتهای تولیدی، اقدامات اولیه جهت پیاده سازی ISO14001 آغاز شده است.
شركت صنعتی محور سازان ایران خودرو از توانمندیهای صنعتی به شرح زیر برخوردار است :
یكی از چهار شركت برتر كیفیت ملی در ایران است.
یكی از شش شركت دارای استاندارد جهانی ISO / TS169449 است.
دارای تقدیر نامهی اشتهار در سرآمدی است.
دارای تأیید صلاحیت آزمایشگاه كالیبراسیون از موسسه تحقیقات صنعتی و ملی ایران است.
مشخصات كلی شركت و امور اداری
تقسیم بندی بخشهای مختلف كارخانه و سازمانهای متشكله و ارتباط آنها با یكدیگر بوسیله نمودارهایی كه در تابلوهای شركت مشخص گردیده است.
توضیحاتی درباره مسایل و شكل اداری شركت توضیحاتی داده میشود:
1. تعداد پرسنل : كادر نیروی انسانی شركت صنعتی محور سازان ایران خودرو در حدود هزار (1000) نفر میباشند كه در یك شیفت مشغول به كار هستند.
2. فعالیت كارخانه :
كار روزانه شركت از ساعت 30/6 دقیقه صبح الی ساعت 30/15 دقیقه بعدازظهر میباشد. در طول هفته از روز شنبه تا چهارشنبه زمان فوق الذكر فعالیت رسمی كارخانه میباشد و از ساعت 30/15 الی 30/18 هر روز به اضافه پنجشنبه هر هفته ساعت اضافه كاری شركت محسوب میشود.
هر فرد از پرسنل كارخانه دارای كارت ساعت ورود و خروج مخصوص خود بود كه در هنگام داخل و خارج شدن ساعت میزند كه بخشی از كنترل ساعت كاری و حضور و غیاب كاركنان از روی آن سنجیره میشود و به همین نسبت در آخر كارتهای جمع آوری شده و كارت جدیدی در اختیار پرسنل قرار میگیرد و در صورت لزوم پرسنل میتوانند مرخصی روزانه یا موقت دریافت كنند كه حدود آنرا تا حد مجاز كارخانه بر پرسنل خود معرفی نموده است. در طی سال كارخانه حدود 15 الی 20 روز تعطیلی تابستانی دارد. ساعت حركت سرویسهای شركت در پایان ساعت كاری 30/15 و در پایان ساعت اضافه كاری 30/18 دقیقه خواهد بود.
3- حقوق و مزایا :
در پایان هر ماه حقوق كلیه پرسنل پرداخت میشود به گونهای كه پس از بررسیهای لازم در زمینههای مختلف لیست كاركرد افراد با احتساب اضافه كاری و غیره به امور مالی رفته و امور مالی با توجه به سیستم حقوقی موجود و با كسر بدهی و یا كمك حسابها، حق بیمه، حق مالیات اعضا، حقوق آنها را محاسبه نموده كه فیش حقوقی همراه با مقدار هر شخص به سرپرست هر قسمت تحویل داده میشود.
4- ایمنی و بهداشت :
این قسمت كه از سه بخش بهداری، اتاق پزشك، و حفاظت تشكیل میشود. امكانات لازم را فراهم مینماید.
قسمت بهداری مجهز به وسایل ضروری پزشكی و دارای انواع داروهای مختلف میباشد. بخش حفاظت نیز مجهز به وسایل ایمنی و مقابله با حوادث احتمالی میباشد. بیشترین حادثهای كه امكان اتفاق آن در سالن تولید اكسل میرود افتادن پلیه در چشم و مجروح شدن دستهاست كه این نیز در قسمت ایمنی و بهداشت مورد توجه قرار گرفته است.
برای مقابله با اتفاقات برق یا آتش سوزی كپسولهای آتش نشانی مخصوص در این قسمت آماده شده است و نیز در قسمتهای مختلف كارخانه نصب شدهاند و همچنین ماشینهای بزرگ آتش سوزی برای اتفاقات و آتشسوزیهای بزرگ در كارخانه در نظر گرفته شدهاند.
پرسنل در چند نوبت سه یا چهار ماهه یا هر سال واكسینه میشوند.
سلف سرویس و سالنها از لحاظ بهداشت قسمت تحت كنترل و نظارت مستمر ایمنی و بهداشت شركت قرار دارند. برای انتقال سریع بیماران یا بیمارانی كه در حالت وخیم داشته باشند. آمبولانس حاضر و آماده میباشد. برای هر عضو از پرسنل كارخانه یك پرونده بهداشتی تشكیل میشود و همگی بیمه درمانی شركت میباشند.
واحد آموزش :
یكی از قسمتهای فعال در كارخانه واحد آموزش شركت میباشند در این واحد كتابخانه بسیار خوبی فراهم شده است تا اینكه كلیه كاركنان شركت در همه سطحی كه هستند بتوانند در كنار كار عملیشان از كتب علمی و فنی تخصصی مربوط استفاده كنند.
در ارتباط با كار عمده سالن تولید اكسل در شركت كتب بسیار مفیدی در زمینههای مختلف وجود دارد در ضمن برای تقویت دانش فنی سرپرستان و كاركنان فنی شركت هر چند وقت كلاسهای آموزشی مختلف برگزاری كند. تا جاییكه امكان نمایش فیلمهایی در رابطه با و كاتولوگهای مختلفی در ارتباط با مسایل فنی كارخانه وجود دارد كه در اختیار كاركنان فنی شركت قرار میگیرد.
ساختار صنعتی خودرو سازان ایران (محور سازان)
ساختار صنعتی محور سازان ایران شامل دو قسمت اصلی میباشد:
1. سالن تولید اكسل عقب پیكان 2. سالن تولید مینی بوس
در حال حاضر ب دلیل توقف تولید مینی بوس و واگذاری امتیاز آن به شركت زامیاد این بخش فعالیت خاصی ندارد و تنها به ادامه و تكمیل چندین دستگاه مینی بوس نیز كه از قبل تولید شده میپردازد البته در آینده امیدوارند كه به تولید اكسل عقب و جلوی ماشینهای سنگین از جمله كامیون و مینی بوس خواهد پرداخت.
حال در این بخش ما با قسمت اصلی تولید كه همان خط تولید اكسل عقب RD میباشد آشنا میشویم.
خطوط تولیدی شركت
شركت صنعتی محور سازی دارای 16خط تولیدی میباشد كه 14 خط آن مربوط به ساخت قطعات و 2 خط آن مربوط به قسمت مونتاژ و جمعآوری میباشد.
این خطوط عبارتند از :
1. جوشكاری پوسته اكسل
2. ماشین كاری پوسته اكسل
3. میل پولس
4. خط تولید كپه یاتاقان
5. تولید محفظه دیفرانسیل یا هوزینگ
6. خط تولید كاسه چرخ
7. خط تولید دنده بیوس
8. خط تولید دنده هرز گرد
9. خط تولید كرانویل
- خط تولید پینسیون
- خط تولید پسینگ
- خط تولید جعبه دیفرانسیل
- كوپینگ متحرك
- خط تولید توپی عقب
نمودار OPC كرانویل
پشت تراشی داخل تراشی و پخ زنی | 90 | ||
فرم تراشی و تراش قطر خارجی | 100 | ||
خان كشی قطر خارجی | 110 | ||
صیقل تراشی قطر خارجی و زاویه صفحه دنده | 120 | ||
سوراخكاری پخ زنی و قلاویز | 130 | ||
شماره زنی | 140 | ||
خشن تراشی دندهها | 170 | ||
پرداخت دندهها | 180 |
OP90 :
پشت تراشی داخل تراشی پخ زنی كرانویل:
ابتدا در این مرحله قطعه فورج خام میباشد و از ریختهگری در ابعادی بالاتر از ابعادی كه میخواهیم ریخته میشود و به اصلاح به اندازه كافی جا برای ماشین كاری گذاشته شده است در این مرحله كه با دستگاه CNC انجام میشود ابتدا دستگاه را رفرنسگیری میكنیم و بعد قطعه را به سه نظام میبندیم و بعد درب دستگاه را میبندیم و بعد دستگاه طبق مراحلی كه شرح میدهیم ماشین كاری میكنیم:
مراحل ماشین كاری OP90 : ابتدا قطعه را یكبار كف تراشی (خشن كاری) و بعد برای بار دوم (پرداخت) كف تراشی میكنیم البته در این مرحله قطعه را یك پخ 2 ْ45 درجه میزنیم و كار كف تراشیها به اتمام میرسد و یك سطح تمیز با دقت و كیفیت 025/0 تولید میكنیم و بعد داخل تراشی را شروع میكنیم ابتدا یك یك مرحله داخل تراشی (خشن كاری) انجام میدهیم و بعد مرحله دوم داخل تراشی (پرداخت) را انجام میدهیم كه در این مرحله فك پخ 4/2 45 و قطر سوراخ وسط كرانویل را به اندازه میرسانیم و كار مرحله OP90 ها در اینجا به اتمام میرسد و كف تراشی ما در مرحله ماشین كاری در این مرحله انجام میشود و دیگر كف تراشی در مراحل بعدی انجام نمیشود. و بعد قطعه را از نظر صحت اندازه با گیجهای مورد نظر كنترل میكنیم و در صورت OK بودن به مرحله بعد كه همان OP100 باشد ارسال میكنیم.
کلمات کلیدی : كارآموزی شركت صنعتی محور سازان ایران خودرو ;مراحل ماشین كاری OP90 ;تاریخچه كوتاه پیدایش شركت صنعتی

بازدید : 76 نفر
فرمت : doc
سایز : 832 کیلو بایت
صفحات : 28