کارآموزی شركت صنعت محور سازان ایران خودرو
گروه فایل کاربردی
توضیحات :
فهرست مطالب
عنوان ...................... صفحه
فعالیت انجام شده .............. 1
مقدمه ...................... 15-2
معرفی فیکسچر دنده زنی کرانویل پیکان 18-16
منابع و پیوست ................ 19
نقشه
گزارش فعالیتهای انجام شدهی دورهی كارآموزی:
اینجانب در تاریخ 25/11/84 وارد شركت صنعتی محورسازان ایران خودرو مشغول به گذراندن دورهی كارآموزی زیر نظر آقای مهندسی لطفالله مقدم مشغول شدم. دراین قسمت ابتدا آموزشهای نرمافزار AUTOCAD را دیدم و در حین آموزش با جیگ و فیسكچر وانواع آن آشنا شدم و پس از چند هفتهی اول حضورم شروع به كشیدن اجزای مختلف فیكسچرهای كردم و همچنین دراین قسمت با بعضی از موارد خاص نقشهكشی واستانداردهای آن كه قبلا در مورد آنها اطلاعاتی نداشتم، آشنا شدم. و سپس در تاریخ 24/3/85 دورهی كارآموزی خود را به پایان رساندم و یكی از فواید دورهی كارآموزی برای بنده یادگیری دستورهای نرمافزار اتوكد بود تا حدی كه بتوانم نقشهها را به طور كامل بكشم.
«مقدمه»
1- مقدمهی آشنایی با جیگ و فیكسچر وطراحی ابزار:
جیگ و فیكسچرها بمنظور تبدیل ماشینهای افزار استاندارد به ماشینهای افزار خاص به وجود آمدهاند. همچنین می توان در جایی که محصول با تولید كم مورد نظر بوده ولی قابلیت تغییرات اهمیت داشته باشد وهمچنین درجایی كه نگهداری قطعه بدون استفاده از وسیلهی خاصی مشكل باشد، به كمك تكنسینهای ماهر از آن بهرهگرفت، وقتی هدف قبول یا رد یك قطعه باشد واندازهگیری دقیق آن چندان اهمیت نداشته باشد از شابلونهای اندازه سنج استفاده میشود از فیكسچرهای بازرسی وقتی استفاده میشود كه موقعیتهای سوراخها، سطوح و غیره باید مورد سنجش قرار گیرند. فیكسچرها مونتاژ كردن و جوشكاری بمنظور نگهداری قطعات طوری طرح شدهاند كه هر دو دست تكنسین آزاد است و نیازی به نگهداری قطعه ندارد .
2- تهیهی یك وسیلهی خاص با در نظر گرفتن جنبهی اقتصادی آن.
اگر قیمت یك وسیله اهمیت داشته باشد، قیمت مجاز آن معمولا بایستی با كاهش قیمت بعلت استفاده از این وسیله و تعداد قطعاتی كه میباید تولید شود، رابطه داشته باشد. حداقل تعدادی كه میباید تولید شود را باید محاسبه كرد.
3- طراحی جیگ و فیكسچر:
اولین قدم در طراحی ترسیم خطوط كلی یا محیط ظاهری قطعه میباشد. این ترسیم وضعیتی كه میباید روی قطعه كار انجام شود صورت میگیرد، همچنین ترسیم سیستم موقعیت دهنده و سیستم گیرهبندی نیز جزو این مرحله است. سپس سیستم هدایت ابزار در داخل طرح اولیه ترسیم گردیده و درآخر برای شكل دادن یك واحد كل این ترسیمات به یكدیگر مربوط میشوند.
4- اصول طراحی جیگ و فیكسچر:
اصول طراحی جیگ و فیكسچر عبارتند از : الف) موقعیتدهی ب) گیرهبندی ج) فضای آزاد د) ثبات و استحكام ه) جابجا كردن.
5- جیگهای سوراخكاری: جیگهای سوراخكاری برای نگهداری قطعه در موقع مته زدن، برقو زدن، سوراخ كردن ، خزینه زدن داخلی و خارجی، پرداخت كردن سطوح برجسته و قلاویز كردن به كار میروند. به استثنای حالت قلاویز كردن در بقیهی موارد ابزارها معمولا در موقع برش هدایت شده و به این علت جیگهای سوراخكاری باید علاوه بر داشتن سیستمهای موضعدهی، دارای وسائل هدایت ابزار باشند.
(1) معرفی فیكسچر:
فیكسچر ماشینكاری مخصوص دنده پلوس پیكان و پژو 405- استفاده میشود. این فیكسچر از پنج قسمت تشكیل شده كه در این فیكسچر قسمت دوم و پنجم مشترك میباشند.
(2) توضیح مكانیزم:
این فیكسچر خیلی بزرگ نمیباشد و قسمت اعظم آن را بدنه آن تشكیل داده است. بدنهی این فیكسچر كه نام خارجی آن ARBOR میباشد، استوانهای است كه بر روی سطح آن ماشینكاری شده است و داخل آن سوراخ كاری شده است، سوراخهای داخلی این بدنه با سطوح روی آن كه ماشینكاری شدهاند كاملا هممحور است و دارای تولرانسهای دقیق میباشد و سطوح داخلی و خارجی آن كاملا سنگ زده شده و دقیق است. در مورد بدنه و قسمتهای دیگر فیكسچر توضیح كامل داده میشود. كلت، محور فیكسچر و اورینگ كه در انتهای محور فیكسچر نسب میشود، همگی روی بدنهی فیكسچر سوار میشوند وسپس قسمت انتهایی بدنه كه ماشینكاری شده است توسط فكهای سه نظام یا چهار نظام دستگاه تراش therling محكم گرفته میشود. در مورد بستن بدنهی فیكسچر بر روی دستگاه تراش این نكته كاملا ضروری است كه اولا اگر قسمت انتهایی این بدنه توسط فكهای چهار نظام گرفته شود، نیرویی كه از طرف فكهای چهار نظام به بدنه وارد میشود كمتر از نیرویی میباشد كه از طرف فك های سه نظام وارد میشود و این مزیت باعث خواهد شد كه قطعه در معرض لهیدگی كمتری قرار گیرد و همچنین از چهار قسمت گرفته میشود. نكتهی دیگر این است كه فكهای چهار نظام كه هر كدام دارای پیشانی كاملا عمود بر قسمت زیرین فكها هستند، این پیشانیها باید كاملا به قسمت پلهای بدنهی فیكسچر برخورد كرده و دارای تماس كامل باشد و سپس فكهای چهار نظام را با آچار سفت میكنیم تا بدنه را محكم بگیرند.
در مواردی كه از چهار نظام استفاده نشود، پیشانی فكها با قسمت پلهای بدنهی فیكسچر تماس نداشته باشد، امكان به وجود آمدن لنگی وخارج شدن از هم محوری به وجود خواهد آمد.
بعد از اینكه بدنهی فیكسچر كاملا در جای خود مستقر و محكم شد،به قسمت ابتدایی فیكسچر میآییم كه درآن سوار میشود و عملیات ماشینكاری بر روی آن انجام میشود.
همانطور كه در نقشهها مشاهده میشود ، در قسمت ابتدایی فیكسچر، یك كلت مخصوص قرار دارد كه این كلت دارای ویژگیهای خاصی میباشد. بر روی این كلت دوازده عدد شیار به عرض 1.5mm و طول 22mm میباشد كه در انتهای تمامی شیارها، سوراخهای به قطر 3mm زده شده است كه كار اصلی این سوراخها جلوگیری از ایجاد تمركز تنش stress وباز شدن بیشتر شیارها در موقع عملكرد كلت و جلوگیری از ترك خوردگی در انتهای شیارها و … میباشد – در قسمت ورودی وخروجی این كلت دو عدد سوراخ مخروطی شكل ایجاد شده است كه دارای قطر داخلی 17mm و قطر خارجی mm 21 میباشد، قسمت داخلی این كلت سنگ زنی دقیق خورده است و همچنین قسمت خارجی آن سنگ زنی شده است. به علت نیروها و فشارهایی كه به این كلت وارد میشود، دارای قابلیت ارتجاعی زیاد میباشد.
قسمت داخلی كلت كاملا پرداخت شده است ودارای صافی سطح بالایی میباشد كه به علت اینكه این كلت باید روی قسمت مخروطی بدنه و همچنین بر روی قسمت مخروطی محور فیكسچر سوار شود و باید كمترین اصطكاك بین این سطوح صورت گیرد. محور یا شافت این فیكسچر كه به آن EXPANDER میگویند، در قسمت انتهایی آن یك اورینگ قرار میگیرد. این اورینگ كه قطعه ی استاندارد میباشد و طبق DIN3770 انتخاب شده است.برای جا زدن این اورینگ از مدار چرب كننده استفاده میشود و آن را در شیار انتهایی شافت جا می زنند.
کلمات کلیدی : کارآموزی شركت صنعت محور سازان ایران خودرو ;مقدمه آشنایی با جیگ و فیكسچر و طراحی ابزار;طراحی جیگ و فیكسچر

بازدید : 79 نفر
فرمت : doc
سایز : 40 کیلو بایت
صفحات : 30